Roadmap: van leren naar presteren

Organisaties investeren in de ontwikkeling van medewerkers vanuit de overtuiging dat dit de resultaten ten goede komt. Toch leidt deze investering vaak niet tot de gewenste prestatieverbetering. Hoe komt dat? En wat kun je daar als trainer of L&D professional aan doen?

Rick de Rijk (Gooiconsult) en Stefan Op de Woerd (Perflectie) stippelen de roadmap uit waarmee je het rendement op leren vergroot.

De gouden vraag

Pas als je als organisatie weet wat je wilt bereiken en het duidelijk is waar medewerkers nu staan, kun je de ontwikkelbehoefte identificeren.

Als leren ten dienste staat van presteren, zul je als organisatie scherp moeten hebben welke prestaties je eigenlijk nastreeft. Het begint dan ook met het scherp verwoorden van de doelen en het gedrag dat nodig is om dit te realiseren. Vervolgens zou elke manager zijn medewerkers de volgende vraag “moeten” stellen:

Wat heb Jij Nu Nodig om je doelen te halen?

Met de nadruk op jij (dus niet: we gaan allemaal naar die training), nu (is dit het juiste moment) en nodig (dus niet: lijkt me leuk, handig of interessant). Dit is op zich natuurlijk niets nieuws, hiervoor zijn de HR-cyclus en het POP-gesprek tenslotte ooit uitgevonden. Prima instrumenten, die helaas in de meeste organisaties zijn verworden tot een invuloefening. Lees: WEERSTAND.

Van weerstand naar leerstand

Organisaties kunnen het ook anders aanpakken. De oplossing zit hem (zoals altijd eigenlijk) dan ook niet in het systeem, maar in de mindset van de mensen. Hoe zorg je ervoor dat medewerkers in de leerstand komen? Daarvoor zijn drie dingen nodig:

  1. Daag medewerkers uit (stretch assignments)
  2. Creëer een veilige omgeving waarin fouten maken mag (waardeer leren)
  3. Prikkel medewerkers om continu te leren (reflectie & feedback)

Stretch assignments
‘Ik doe gewoon mijn werk en dat gaat goed. Dus waarom zou ik iets moeten leren?’ Tja, daar zit iets in… Tenminste, als je gelooft dat de wereld niet verandert. We weten echter wel beter. En in een snel veranderende wereld, hebben we medewerkers nodig die continu blijven leren. Dit leren kun je stimuleren met zogenaamde stretch assignments. Dit zijn opdrachten waarbij medewerkers nieuwe vaardigheden en gedrag inzetten om hun doel te kunnen halen. Ze “moeten” dus wel leren. Een goede stretch assignment voldoet aan een aantal voorwaarden:

  • De gevraagde prestatie ligt in de stretch zone i.p.v. de comfort zone (je kunt de prestatie dus niet leveren door te doen wat je altijd deed). Vermijd daarbij de stress zone (de prestatie vraagt zo’n grote leerstap dat deze bijna niet mogelijk is);
  • Er is sprake van een “contract” tussen medewerker en organisatie: de medewerker en organisatie moeten het beide echt willen;
  • De organisatie geeft mogelijkheden om daadwerkelijk te leren wat nodig is voor de opdracht. Dit kan door middel van training, coaching of begeleiding van een ervaren collega.

Waardeer leren
Waar geleerd wordt, worden fouten gemaakt. En waar fouten worden afgestraft, wordt niet meer geleerd. Om mensen in de leerstand te krijgen en te houden, is het daarom essentieel dat leren positief wordt gewaardeerd en dat fouten worden beloond in plaats van bestraft.

Een bekend voorbeeld is de jongeman die net miljoenen had verspeeld voor zijn organisatie en bij de hoogste baas op het matje werd geroepen. Dat is geen goed nieuws, denk je dan. De jongeman maakte nederig zijn excuses en gaf aan dat hij het helemaal zou begrijpen als hij ontslagen zou worden. Waarop de baas antwoordde: ‘Hoe dom zou dat zijn. Ik heb nog nooit zoveel geïnvesteerd in de ontwikkeling van een medewerker!’

Er zijn genoeg creatieve en minder creatieve manieren te bedenken om leren en fouten te waarderen. Inspiratie nodig? Neem dan eens een kijkje bij het Instituut voor faalkunde of de Fouten Fabriek.

Reflectie & feedback
Fouten maken mag. Als je er maar van leert. Hiervoor is het essentieel dat je bewust oefent met nieuw gedrag en stilstaat bij de effecten daarvan. Dit vraagt om reflectie en feedback van anderen. Medewerkers die bereid zijn om kritisch naar zichzelf te kijken en bewust te oefenen met nieuw gedrag, maken uiteindelijk het verschil. Dat betekent dat je als organisatie medewerkers wil stimuleren om bewust stil te staan bij wat ze doen. Help ze daarom om van zelfreflectie een patroon te maken.
Je kunt medewerkers op een makkelijke manier ondersteunen, door gebruik te maken van innovatieve, online technologie. Er zijn inmiddels uitstekende systemen op de markt die mensen stimuleren om bewust te reflecteren en gericht feedback te vragen.

Komt het nu vanzelf goed?

Natuurlijk niet. Het creëren van een leerstand bij medewerkers gaat niet vanzelf. Het vraagt namelijk allereerst wat van de manager. Hij/zij moet tenslotte bereid zijn om medewerkers met stretch assignments aan de slag te laten gaan, fouten te belonen en reflectie en feedback te stimuleren. Waarom zouden ze dat willen? Omdat ze meer resultaat willen boeken voor minder tijd en geld. Dat wil toch elke manager?

Nou ja, zo makkelijk zal het waarschijnlijk niet zijn. Het is immers best spannend om je medewerkers stretch assignments te geven, waarvan je niet zeker weet of het ze gaat lukken. En het is nog niet makkelijk om je er niet mee te bemoeien, ook al weet jij precies hoe het moet (denk je…). Laat staan dat je met lede ogen moet aanzien hoe je medewerkers de fout in gaan en ze daar dan ook nog voor moet belonen.

Precies daarom gaan managers natuurlijk ook aan de slag met hun eigen stretch assignment. Waar zou die over gaan…? En dat is precies waar jij als trainer of L&D professional grote waarde kan toevoegen.

Een nieuwe rol voor trainers en L&D professionals

Staat de organisatie nog niet in de leerstand, dan heeft investeren in trainingen voor medewerkers (nog) niet zoveel zin. De volgende interventies leveren dan veel meer op:

  • Ondersteun medewerkers en managers bij het maken van stretch assignments
  • Help medewerkers bij het vinden van de juiste leerinterventie bij de stretch assignment (en niet andersom, zoals nu vaak gebeurt)
  • Faciliteer continue reflectie en feedback (je kunt dit ondersteunen met technologie)
  • Ondersteun medewerkers en managers in de continue dialoog over leren en presteren

Jochem Aubel en Stefan Op de Woerd zijn de oprichters van Dialog, verrassend simpele software voor een effectieve HR-cyclus gebaseerd op de continue dialoog. Benieuwd hoe Dialog medewerkers en leidinggevenden hierbij ondersteunt? Bekijk dan de product tour.

Volg ons op

Geschreven door

Stefan Op de Woerd

Dialog

Rick de Rijk

Gooiconsult

Gepubliceerd op 29 sep. 2017

Ontvang gratis tips voor een moderne HR-cyclus

Meer dan 2000 abonnees

We gebruiken jouw gegevens uitsluitend voor het versturen van de nieuwsbrief. Lees onze privacyverklaring

Wil jij de HR-cyclus in jouw organisatie direct effectiever maken?

Ontvang dan 3 GRATIS inzichten om dit eenvoudig te realiseren

Andere interessante artikelen

De 3 meest gemaakte fouten bij het vernieuwen van de HR-cyclus

HR-cyclus vernieuwen? Deze 3 fouten wil je absoluut vermijden. Veel organisaties zijn bezig met het vernieuwen van hun HR-cyclus. Dat is een logische en goede ontwikkeling, aangezien de traditionele cyclus zijn doel niet bereikt: de medewerkers maximaal...

Beoordelingen afschaffen? Tuurlijk niet!

Het is een hot topic: het beoordelingsgesprek afschaffen. Maar veel bedrijven die in deze trend voorop liepen, zijn er al van teruggekomen. Waarom eigenlijk? En wat moet je wél doen om je beoordelingscyclus effectiever te maken?

E-book De 3 succesfactoren voor een effectieve HR-cyclus

Wil je jouw HR-cyclus direct effectiever maken?

 

Download nu GRATIS het E-book 'De 3 succesfactoren voor een effectieve HR-cyclus'.

Wil jij de continue dialoog in jouw organisatie stimuleren?

 

Download GRATIS het e-book ‘49 vragen voor een effectieve continue dialoog'. Daarin helpen we je op weg met 7 bewezen effectieve vragen voor de 7 belangrijkste gespreksonderwerpen die in de continue dialoog aan de orde komen.

Wil jij meer groei en resultaat binnen jouw organisatie?

 

Download vrijblijvend onze productpresentatie en ontdek hoe je modern performance management kunt ondersteunen met Dialog.

Ben je verhinderd op 21 juni?

 

Laat hieronder je gegevens achter, dan sturen we je een e-mail zodra de datum van het volgende webinar bekend is.

Gelukt! Wanneer wij weer een webinar organiseren, sturen wij jou een e-mail met de details.

Wil jij de functioneringsgesprekken leuker en effectiever maken?

 

Download GRATIS het e-book ‘49 vragen voor een effectieve continue dialoog'. Daarin helpen we je op weg met 7 bewezen effectieve vragen voor de 7 belangrijkste gespreksonderwerpen die in het functioneringsgesprek aan de orde komen.

Wil jij de HR-cyclus simpeler en effectiever maken?

 

Download dan GRATIS het e-book ‘In 7 stappen naar een effectieve HR-cyclus’. Als je deze stappen doorloopt kom je tot een cyclus die je medewerkers echt ondersteunt in het leren en presteren.

Wil jij de gesprekscyclus simpeler en effectiever maken?

Download dan GRATIS het e-book ‘In 7 stappen naar een effectieve gesprekscyclus’. Als je deze stappen doorloopt kom je tot een cyclus die je medewerkers echt ondersteunt in het leren en presteren.

 

Wil jij de beoordelingsgesprekken leuker en effectiever maken?

 

Download GRATIS het e-book ‘49 vragen voor een effectieve continue dialoog'. Daarin helpen we je op weg met 7 bewezen effectieve vragen voor de 7 belangrijkste gespreksonderwerpen die in het beoordelingsgesprek aan de orde komen.

Pin It on Pinterest

Share This